Πέμπτη 30 Ιουνίου 2011

Η ιδιοσυγκρασία της Ορθόδοξης Ιεραποστολής στην Ταϊβάν (π.Ιωνάς)




blog counter

Θα προσπαθήσω, λοιπόν, να σας μεταφέρω τις δυσκολίες και τα προβλήματά μας εδώ. Αφήνουμε κατά μέρος τις αμαρτίες μας, το ότι δεν είμαστε άξιοι να ελκύσουμε τους ανθρώπους με την αρετή, όπως θα έκανε ένας άγιος ιεραπόστολος. Εύχεσθε και για μας να μας σκεπάζει ο Θεός. Εδώ κινδυνεύουμε και πολεμούμαστε πολύ, αλλά τουλάχιστον προσπαθούμε να μην υποκρινόμαστε στον κόσμο και σε εσάς.
Είναι βασικό ότι εδώ οι άνθρωποι είναι πλούσιοι. Δεν υπάρχουν φτωχοί, με την έννοια ότι δεν έχουν να φάνε. Δεν μας έχουν καθόλου ανάγκη για πρακτική βοήθεια, όπως π.χ. ιατρεία νοσοκομεία σχολεία κτλ. Αντίθετα η Ταϊβάν είναι πολύ πιο προηγμένη από την Ελλάδα, με πρωτοποριακό σύστημα υγείας (όλα ηλεκτρονικά, γρήγορα, κτλ) που και εγώ ο ίδιος βίωσα αρκετές φορές, άψογα νοσοκομεία, πολύ καλύτερα από την Ελλάδα και βέβαια πρωτοπορία στην βιοτεχνολογία.
Ο ναός Guandu στην Ταϊπέι
Ο ναός Guandu στην Ταϊπέι
Όσο για τα σχολεία και ιδίως τα πανεπιστήμια, είναι άψογα. Καμιά σύγκριση με την δική μας εμφάνιση. Και πολύ περισσότερα στον αριθμό. Συνεπώς δεν μας χρειάζονται σε πρακτικά πράγματα. Γι’ αυτό και δεν έχει κανένα νόημα η οργάνωση συσσιτίων, σχολείων κτλ. Αντίθετα θα έλεγα ότι εμείς είμαστε φτωχοί σε σχέση με αυτούς.
Η έλλειψη Ιερού Ναού, όμως, είναι πολύ αρνητικό στοιχείο. Διότι ο Κινέζος , όπως και ο Έλληνας, λογικά μας θεωρεί κάποια σέκτα, κάποια πολύ μικρή θρησκευτική ομάδα. Σε άλλες χώρες του κόσμου, Αφρική ακόμη και Κορέα, οι ιεραπόστολοι βρήκαν Εκκλησία, που είχαν χτίσει οι Έλληνες έμποροι που ζούσαν εκεί. Το κτίριο και μόνο δίνει μια σοβαρότητα στην ιεραποστολική προσπάθεια. Εδώ δεν υπήρχε τίποτα απολύτως. Χάρη σε σας και ελάχιστους άλλους φίλους, αγοράσαμε αυτό το δωμάτιο που με αυτό (απαραίτητο σύμφωνα με τον νόμο) ιδρύθηκε το ίδρυμα «Ορθόδοξος Εκκλησία Ταϊβάν», και στο οποίο ανήκει το διαμέρισμα-εκκλησία, και εγώ μπορώ να μένω εδώ νόμιμα. Εν τούτοις, η εικόνα δεν είναι και πολύ ενθαρρυντική για να προσελκύσουμε Κινέζους, διότι βλέπουν και καταλαβαίνουν ότι δεν είμαστε σοβαροί και ισχυροί, πράγμα που για τον Κινέζο είναι πολύ σημαντικό. Ο Κινέζος έχει μάθει να θαυμάζει την δύναμη. Θα είδατε στην τηλεόραση τους εορτασμούς από την Κίνα, τους ολυμπιακούς αγώνες κτλ. Δύναμη και οργάνωση και κυρίως πλήθος πολύ.
Μια άλλη τεράστια δυσκολία είναι ότι οι Κινέζοι δεν έχουν στη σκέψη τους την έννοια του Θεού, που έχουμε εμείς. Γι’ αυτούς δεν υπάρχει το υπερφυσικό (άκτιστο στην ορθοδοξία). Γι’αυτούς η κοινωνία αλλά και όλο το σύμπαν είναι μια τεράστια πυραμίδα. Ο αυτοκράτορας (πρόεδρος κτλ), οι αξιωματούχοι, οι δάσκαλοι, ο αρχηγός της οικογένειας και τα μέλη. Έτσι έζησαν για χιλιάδες χρόνια. Η σχέση με τον Θεό, και θεούς είναι οικονομική κυρίως. Δεν υπάρχει η αφοσίωση που υπάρχει στην Ινδία. Ο Κινέζος δεν νοιάζεται τόσο για να γνωρίσει «ποιός» είναι ο Θεός, αλλά «τι» μπορεί να πάρει από τον Θεό. Για μας είναι δύσκολο να καταλάβουμε πως είναι δυνατό χώρα με περίπου 100 πανεπιστήμια, που δύσκολο να βρεις άνθρωπο χωρίς πτυχίο να πιστεύει σε θεούς, αλλά δυστυχώς έτσι είναι.
Ταοϊστής ιερέαςΤαοϊστής ιερέας πουεκτελεί τελετουργίες
μέσα στο ναό
Και αυτό είναι δύσκολο να αλλάξει. Για τον Κινέζο ο κόσμος είναι ένα σύστημα, ένα μαύρο κουτί, που βάζεις κάτι και βγαίνει κάτι. Το κουτί είναι η μοίρα σου, που είναι σε συνάρτηση με την φύση, εξαρτάται από την ημερομηνία γεννήσεώς σου κτλ. Αν ξέρεις, μπορείς να βελτίωσεις λίγο την μοίρα σου και να αποφύγεις τα χειρότερα. Σήμερα ο μάντης, ο αστρολόγος, ο fortune teller, ανθεί παντού.
Πρόβλημα είναι και η έλλειψη κριτικού πνεύματος. Ο Κινέζος έχει μάθει να υπακούει, να μην σκέφτεται. Από τα αρχαία χρόνια, μέχρι σήμερα. Θα μου πείτε, μα όλα αυτά τα ηλεκτρονικά προϊόντα, τεχνολογία κτλ δεν κατασκευάζονται εκεί; Πως τα κάνουν; Κατασκευάζονται αλλά δεν εφευρίσκονται, απλά βελτιώνονται. Γίνονται καλύτερα και φτηνότερα. Και επειδή οι Κινέζοι είναι αφάνταστα εργατικοί, από ένα παράγουν 10 υποπροϊόντα. Αλλά όχι βασική εφεύρεση.
Η εργατικότητα είναι χαρακτηριστικό των Κινέζων. Δεν θα βρεις Κινέζο φτωχό. Δουλεύει από το πρωί ως το βράδυ. «Ζει για να δουλεύει.» Στην Αφρική και στην Ινδία είδα μαγαζάτορες να κοιμόνται, να είναι τεμπέληδες και νωθροί. Εδώ ποτέ δεν θα δεις κάτι τέτοιο. Αλλά αυτό έχει και αρνητικές συνέπειες για μας. Δεν νοιάζεται και πολύ να μάθει για πιο πνευματικά πράγματα. Ούτε έχει το χρόνο. Τον νοιάζει μόνο το σήμερα, το πόσα θα βγάλουμε σήμερα. Αν πεθάνουμε, θα μετεμψυχωθούμε, η θα αναγεννηθούμε κατά τον βουδισμό, άρα θα έχουμε μια ακόμα ευκαιρία. Συνεπώς, δεν επείγει και τόσο να μάθουν την αλήθεια. Άλλωστε η κινεζική γυμναστική που είναι πάντα ανακατεμένη με τις κοσμολογικές δοξασίες των Κινέζων καλύπτει τις μεταφυσικές ανάγκες τους. Το «Τσι», η παγκόσμια ενέργεια ρέει μέσα τους, όπως νομίζουν, και τους χαρίζει, με κατάλληλη εξάσκηση μια ηρεμία και σωματική υγεία.
Επανέρχομαι στο πρόβλημα της κριτικής σκέψης που για μένα είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο. Ο Κινέζος δεν ρωτάει «γιατί» έγινε κάτι, αλλά απλά «τι» έγινε. Όπως καταλαβαίνετε, είναι δύσκολο να καταλάβει την σημασία των δογμάτων, τις διαφορές με άλλες χριστιανικές ομολογίες , το βάθος του αληθινού χριστιανισμού. Ούτε επίσης καταλαβαίνει την δική του θρησκεία , ούτε μπορεί να δει τις αντιφάσεις που υπάρχουν. Και βέβαια, δεν υπάρχει η έννοια του προσώπου, η ακόμα και του ατόμου, όπως υπάρχει στην Δύση.
Ο PanGu ταοΪστική θεότητα δημιοπυργός του σύμπαντοςΟ Pan-Gu ο δημιουργός του
σύμπαντος για τους Κινέζους
Κουράζομαι τόσο πολύ να εξηγήσω θεολογικές έννοιες και με κοιτάνε απλανώς. Είναι όμως επιμελείς και συνεχώς γράφουν ότι τους λέω. Μερικοί είναι σε μεγαλύτερη ηλικία από μένα αλλά έχουν διάθεση να μάθουν. O κόσμος θέλει απλές, κατανοητές έννοιες για να ακολουθήσει. Και αυτό μας πηγαίνει πίσω στον Απόστολο Παύλο που έγραφε: «Καγώ, αδελφοί, ουκ ηδυνήθην λαλήσαι υμίν ως πνευματικοίς, αλλ’ ως σαρκίνοις, ως νηπίοις εν Χριστώ. Γάλα υμάς επότισα, ου βρώμα, ούπω γαρ εδύνασθε» (Α Κορ. Γ , στ.1-2) Ίσως στο μέλλον να γράψω περισσότερα για αυτό το θέμα. Αλλά η έλλειψη κριτικής σκέψης είναι από τα μεγαλύτερα προβλήματα της ιεραποστολής. Το ίδιο άλλωστε συμβαίνει στο βουδισμό. πολλοί προσεύχονται στην γλώσσα «αλί», αρχαία ινδική που δεν καταλαβαίνουν καθόλου, απλά λένε λέξεις. Πιστεύουν ότι και μόνο οι ήχοι είναι προσευχή…
Στo βουδισμό είναι βασικό το να μην υπάρχει η έννοια του προσώπου, γιατί δεν πρέπει να υπάρχεις. Αυτό προκαλεί πολλές αντιφάσεις, και βέβαια υπάρχουν απαγορευμένες ερωτήσεις στο βουδισμό, για τις παρουσιαζόμενες αντιφάσεις, π.χ. ο βουδισμός λέει: «Υπάρχει πόνος , αλλά δεν βρίσκεις αυτόν που πονά, υπάρχει λύτρωση, αλλά δεν βρίσκεις αυτόν που λυτρώνεται.». Αλλά τότε ως προς τι υπάρχει ο πόνος και η λύτρωση; Αυτό είναι μια οφθαλμοφανής αντίφαση, ένας παραλογισμός. Ξεφεύγει από τα όρια της όποιας θρησκευτικής πίστης, που έχει μια λογική συνέπεια. Και αφού δεν υπάρχω, τότε ποιός λυτρώνεται; Και γιατί να λυτρωθώ;
Αλλά είναι μια «απρεπής», ερώτηση στο βουδισμό. ο Βούδας και όλα τα βιβλία και διδάσκαλοι του βουδισμού διδάσκουν το «ούτε-ούτε». Δηλαδή στο ερώτημα: «Σήμερα ο Βούδας υπάρχει η δεν υπάρχει;» η απάντηση είναι. Πρώτον ότι αυτή είναι μια άστοχη και απρεπής ερώτηση, και δεύτερον η απάντηση είναι ότι ούτε υπάρχει, ούτε δεν υπάρχει.
Μέχρι σήμερα στο σχολείο και το πανεπιστήμιο ακόμα, οι ερωτήσεις θεωρούνται προσβολή στο δάσκαλο. Θεωρούνται πρόκληση και αμφισβήτηση στην αυθεντία του. Ο βουδισμός μάλιστα, δεν ακολουθεί την τυπική λογική. Όμως οι αντιφάσεις που παρουσιάζει, δεν πρέπει να συζητούνται, αλλά να αγνοούνται.
Η ταοϊστική θεότητα Mazu
Η Mazu η "Βασίλισσα του ουρανού" από τις πιο δημοφιλείς θεές στην 
Ταϊβάν
Επίσης, ο μέσος Κινέζος δεν μπορεί να αποδεχτεί την απολυτότητα του χριστιανισμού. Την θεωρεί αγένεια. Διότι έχει μάθει να αποδέχεται τα πάντα, συνεπώς δεν μπορεί να υπάρχει μόνο ένας θεός και όχι άλλοι.
Στην σύγχρονη Ταϊβάν, γεμάτη από τεχνολογία, είναι δύσκολο να ελκύσεις ανθρώπους. Προσπάθησα να κάνω έκθεση εικόνων στο παρελθόν, αλλά οι εικόνες άργησαν να έρθουν δύο χρόνια και έτσι ματαιώθηκε. Προσπάθησα και προσπαθώ πολλά. Οι αποτυχίες είναι πολλές. Αλλά έχει ο Θεός. Τα διαδικτυακά μαθήματα που κάνουμε είναι κάτι, αλλά η Εκκλησία αδιαφόρησε να τα καλύψει, να δώσει κάποιο κύρος. Η ακαδημαϊκή θεολογία στην Ελλάδα δεν νοιάζεται ούτε ένα άρθρο να μας στείλει, ούτε μια ιδέα. Τα πάντα γίνονται από την αγάπη των λίγων, των απλών ανθρώπων. Νοιώθω πολύ πίκρα για αυτό. Και βέβαια οι Κινέζοι, που τα πάντα για αυτούς είναι εθιμοτυπία και κύρος, δεν μπορούν να καταλάβουν τι είναι η Ορθόδοξη Εκκλησία, μας έχουν για μια περιθωριακή ομάδα, όπως και εμείς θεωρούμε κάποιες αιρέσεις στην Ελλάδα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι όλα αυτά τα χρόνια κανείς δεν προσφέρθηκε να έρθει να βοηθήσει. (ούτε λάβαμε ποτέ ένα έστω e-mail από την εκκλησία της Ελλάδος) Φυσικά δεν θέλουμε κυρίες να έρθουν για ένα μήνα να μοιράζουν τρόφιμα και να γράφουν άρθρα σε ιεραποστολικά περιοδικά, η να μαγειρεύουν για τον ιεραπόστολο. Και δεν νομίζω ότι στο μέλλον θα ζητήσει κανείς. Άλλωστε οι απαιτήσεις μας είναι να έρθει κάποιος, για να πεθάνει εδώ, να μάθει πολύ κινέζικα -που δεν προλαβαίνω να μάθω εγώ- να ξέρει καλά αγγλικά, να ξέρει θεολογία, να μην είναι φανατικός, να ξέρει κομπιούτερ κτλ. ... και να μη ζητάει ψωμί, θα τρώει ρύζι.
Θέλω να γράψω πολύ περισσότερα αλλά δεν θα ήταν ωφέλιμα, εν τούτοις ελπίζω ο Κύριος, με την βοήθεια των ελάχιστων ανθρώπων που αγαπούν και κατανοούν την σημασία της ιεραποστολής στον απέραντο κινεζικό κόσμο, το να διαδώσουμε την ορθόδοξη θεολογία, κυρίως, (και όχι να μοιράζουμε εικονίτσες με τα τροπάρια στα ελληνικά από πίσω).
Δουλεύουμε πολύ με το διαδίκτυο, έχουμε περίπου 1000 επισκέψεις την ημέρα. Είναι δωρεάν και μένει. Τα κείμενά μας αναπαράγονται, τα στέλνουν σε άλλους. Βέβαια, ο καρπός αργεί πολύ....
Θα ήθελα να σας προτείνω να μην βάζετε μόνο φωτογραφίες χριστιανικές στο περιοδικό. Βάλτε τους εδώ θεούς, βάλτε τους ναούς, να δει ο κόσμος, οι αδελφοί μας, ποιά είναι η Ταϊβάν, που ζούνε οι Ταϊβανέζοι. Το ξέρω είναι αποκρουστικό θέαμα, αλλά αξίζει τον κόπο. Θα ματώσει η καρδιά τους, όπως ματώνει και η δική μου. Έχω πολλές από ναούς στο ελληνικό blog. Κατεβάστε και βάλτε τες. Πρέπει να δει ο κόσμος.
Μαθήματα στο κολλέγιο Dao Schen που διδάσκει ο π. Ιωνάς
Η αίθουσα που διδάσκει ο π. Ιωνάς. Διακρίνεται στο κέντρο η μαθήτρια για την οποία αναφέρει στην επιστολή του

ότι επιθυμεί να εκπονήσει διατριβή με θέμα την Ορθοδοξία
Ήρθε μια μαθήτρια του κολλεγίου Ντάο Σεν που διδάσκω και μας παρακάλεσε να την βοηθήσουμε να γράψει την διατριβή της. Ο διευθυντής, τους δίνει μια ελευθερία, και αυτή διάλεξε την λειτουργία των ορθοδόξων που την έχει εντυπωσιάσει, και βέβαια θα είναι σπουδαίο γεγονός για μας να γράφει από προτεστάντες, και είναι μοναδική μου χαρά να αρχίσουν οι Κινέζοι να γράφουν, να σχολιάζουν την θεολογία μας. Μόνο έτσι θα προχωρήσουμε σωστά για το μέλλον. Θα έρχεται κάθε βδομάδα, να την βοηθάμε. Είναι καλή γυναίκα. Δουλεύει σαν γραμματέας στο κολλέγιο σχεδόν δωρεάν, και σε κάποια εκκλησία. Της κάνει τρομερή εντύπωση η ορθοδοξία, αλλά δεν μπορεί να κάνει το μεγάλο βήμα ακόμα. Εύχεστε παρακαλώ για το μέλλον. Δεν είναι εύκολο. Μη ξεχνάτε ότι η εντύπωση που είχαν οι Κινέζοι ήταν ότι ορθόδοξοι είναι κάτι τρελοί με μαύρα γένια, μαύρα ρούχα, μαύρα καπέλα, μαύρα όλα σαν θεοί της κινέζικης κόλασης. Τώρα σιγά-σιγά αλλάζουν γνώμη. Άλλωστε και ο μέσος Έλληνας αντίστοιχες ιδέες έχει για τον θιβετιανό λάμα. Τουλάχιστον έχουμε κερδίσει κάποιο σεβασμό.

Σας ευχαριστώ και πάλι. Ίσως με αυτό το γράμμα να καταλαβαίνετε πόσο σημαντική είναι η συμβολή σας στην Ορθοδοξία ανά τον κόσμο.
π. Ίωνας.

Ταοϊστική θεότητα

Ταοϊστική θεότητα




Προσφορές στο ναό LongShan της Ταϊπέι


Ο Ταοϊστικός ναός Shitoushan στην Βόρεια Ταϊβάν




Προσφορές στο ναό LongShan της Ταϊπέι


Ο Ταοϊστικός ναός LongShan στην Ταϊπέι 


www.iersyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

AΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ «ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΧΡΙΣΤΟΥ» ΓΙΑ ΤΙΣ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ 2020 ΚΑΙ 2021.

blog counter Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί «ο Χριστός είη εν τω μέσω ημών». Ευχαριστηριακές δοξολογίες οφείλουμε στον «ενανθρωπήσαντα» Θεό μας...