Παρασκευή 8 Ιουλίου 2011

Ορθοδοξία και Βουδισμός



blog counter



Οι θρησκείες της Ανατολής πάντα ασκούσαν μιά ιδιαίτερη γοητεία στον Δυτικό κόσμο χάρις στον εξωτισμό των εξωτερικών τους στοιχείων. Δεν θα’ναι όμως παρά στον 20ο αι., όταν για πρώτη φορά η Δύση θα έρθει σε άμεση επαφή με αυτές λόγω της έναρξης της «ιεραποστολικής» δραστηριότητας διαφόρων Ανατολιτών «διδασκάλων» που έρχονταν για να αναπληρώσουν το πνευματικό κενό που είχε δημιουργήσει ο «Χριστιανισμός» της Δύσης (Παπισμός- Προτεσταντισμός) σε Αμερική καιΕυρώπη. Σκοπός αυτού του άρθρου δεν είναι τόσο μιά θρησκειολογική μελέτη του Βουδδισμού, όσο το να δείξουμε το ασυμβίβαστο στην πίστη μεταξύ αυτού και της Ορθοδοξίας. Τέλος να τονίσουμε ότι ο Βουδδισμός είναι άθεος αφού για το φιλοσοφικό σύστημα αυτό δεν υπάρχει Θεός!

ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ
Ο Βουδδισμός είναι ένα από τα αρχαιότερα θρησκεύματα καθώς δημιουργήθηκε τον 6ο αι. π.Χ. Με τον όρο αυτό περιγράφουμε «ένα ευρύ φάσμα θρησκευτικών δοξασιών, φιλοσοφικών αρχών, εθίμων, θεσμών και ηθικών κανόνων που αποδίδονται στον Βούδδα». Αυτό είναι το προσωνύμιο που δόθηκε στον ιδρυτή της εν λόγω θρησκείας, τον Σιντάρτα Γκαουτάμα (περ. 563- 483 π.Χ.), ένα πρίγκηπα του βασιλείου των Σάκκυας, που βρισκόταν στα σύνορα Ινδίας-Νεπάλ.
Σε βρεφική ηλικία μένει ορφανός από μητέρα και έτσι ανατρέφεται πλέον από τον βασιλιά και πατέρα τουSuddhodana καθώς και από την θεία του. Όταν φθάνει στα 16, παντρεύεται και αποκτά ένα γιο. Ο πατέρας του φρόντιζε διαρκώς να μην λείψει τίποτε από τον μέλλοντα διάδοχό του καλλιεργώντας παράλληλα και μία ψεύτικηεικόνα για τη ζωή, δηλαδή ως μιά πορεία δίχως πόνο και φθορά.

Σε ηλικία, όμως, 29 ετών, ο Σιντάρτα ανακαλύπτει την πραγματικότητα όταν για πρώτη φορά αντικρύζει ένα γερασμένο άνδρα, έναν άρρωστο, ένα πτώμα σε αποσύνθεση αλλά και έναν ασκητή. Όλα αυτά προβληματίζουν έντονα τον νεαρό πρίγκηπα οδηγώντάς τον στη σκέψη πως οι υλικές απολαύσεις δεν μπορεί να είναι ο αληθινός σκοπός του ανθρώπου. Έτσι, εγκαταλείπει το παλάτι και την οικογένειά του και πηγαίνει σε άλλες περιοχές για να ζήσει ασκητικά, καθώς, όπως πίστευε, έτσι θα μπορούσε να υπερβεί τον πόνο, την φθορά και τον θάνατο. Ενδύεται τον μοναχικό μανδύα και γίνεται μαθητής φιλοσόφων. Συναναστρεφόταν με ασκητές συζητώντας για τις αιτίες των θλίψεων. Λόγω εξαντλήσεως, αφήνει την νηστεία και αναζητά άλλη οδό ασκήσεως, την εσωτερική που συνίσταται από πνευματικές στερήσεις και αγώνες κατά των επιθυμιών και των αισθημάτων. Στο 7ο έτος των ασκητικών του αγώνων πέφτει σε έκσταση και οδηγείται σταδιακώς εντός 7 ημερών στην ύψιστη ηρεμία και αυτομακαριότητα (nirvana), γευόμενος την ευδαιμονία της «σωτηρίας». Γίνεται δε βούδδας (Buddha= φωτισμένος, τέλειος, ύψιστος), μόλις λαμβάνει γνώση των 4 ευγενών αληθειών. Μετά από σχετική παράκληση του θεού Βράχμα Suhabati, ξεκινά ιεραποστολή σε ηλικία 36 ετών από το Benares Ινδίας και φθάνει και στην πόλη του. Πλήθος κόσμου τον υποδέχεται όπου πηγαίνει. Πεθαίνει στην πόλη Kusimara ενώ σύμφωνα με σχετικές παραδόσεις θαύματα (σεισμός κλπ.) συνοδεύουν το θάνατό του.

Ο Βουδδισμός διαιρείται σε τρείς βασικές σχολές, η κάθε μία δε εξ αυτών υποδιαιρείται σε επιμέρους κλάδους. Οι κύριες σχολές, λοιπόν, είναι 1ον) η Χιναγιάνα (Hinayana= Μικρό όχημα) ή αλλιώς Τεραβάντα (Theravada), 2ον) η Μαχαγιάνα (Mahayana= Μεγάλο όχημα) και 3ονη Βατζραγιάνα (Vajrayana= Διαμαντένιο όχημα) που ταυτίζεται με τον Ταντρισμό (Tantrayana). Αυτές οι σχολές διαφέρουν μεταξύ τους σε ορισμένα σημεία, ωστόσο, όλες συμφωνούν στις θεμελιώδεις διδασκαλίες. Άς δούμε ποιές είναι αυτές:
1. Στον Βουδδισμό δεν υπάρχει προσωπικός Θεός-δημιουργός του κόσμου, γι’αυτό και έχει χαρακτηριστεί ως «θρησκεία χωρίς θεό». Έτσι, στη θέση του Δημιουργού του σύμπαντος βρίσκονται αιτίες και καταστάσεις που προέκυψαν συν τω χρόνω. Είναι χαρακτηριστικό πως η σύλληψη της έννοιας «Θεός» (όπως και η ψυχή) θεωρείται υλοποίηση σχετικής φαντασίας του ανθρώπινου νου.
Στην Ορθοδοξία πιστεύουμε σ’ ένα προσωπικό Θεό που δημιούργησε τον κόσμο και τον άνθρωπο από το περίσσευμα της αγάπης Του. Επιπλέον, γνωρίζουμε ότι μεταξύ Θεού και ανθρώπου υπάρχει μεγάλο χάσμα καθώς ο μεν Θεός είναι άκτιστος, ο δε άνθρωπος κτιστός. Όσα δε γνωρίζει ο άνθρωπος για τον Θεό προέρχονται από την αυτοαποκάλυψή Του.

2. Ο Βούδδας- ο ιδρυτής του Βουδδισμού- θεωρείται συνήθως ως ένας άνθρωπος που πέτυχε τον φωτισμό (nirvana) και μπορεί πλέον να καθοδηγήσει τον απλό άνθρωπο στην οδό της αυτοσωτηρίας. Άλλη εκδοχή μιλάει για τον Αιώνιο Βούδδα ως ένα ον χωρίς αρχή και τέλος, δηλαδή κάτι αντίστοιχο του Θεού.
Ο Χριστός, ως ιδρυτής της Εκκλησίας, γνωρίζουμε πως ήταν ο Θεάνθρωπος, το β’ πρόσωπο της Αγ. Τριάδος που σαρκώθηκε και απετέλεσε το ιστορικό πρόσωπο Ιησούς από την Ναζαρέτ. Για τους πιστούς, Αυτός είναι ο μόνος που μπορεί να συντελέσει στην σωτηρία του ανθρώπου.


3. Απόλυτος σκοπός της ζωής για τους βουδδιστές είναι η επίτευξη του φωτισμού και της αυτομακαριότητας (nirvana), ώστε να σταματήσει ο κύκλος των μετενσαρκώσεων (samsara) που αποτελεί ένα μαρτύριο. Για να το επιτύχουν αυτό πρέπει να ξεριζώσουν την δίψα για ζωή χρησιμοποιώντας τον διαλογισμό και γενικά υιοθετώντας έναν ασκητικό τρόπο ζωής. Πιστεύουν δε ότι ο καθένας μόνος του πρέπει να τα καταφέρει, αφού δεν αναμένουν βοήθεια από κάποιο υπέρτατο Ον.
Κατά την ορθόδοξη διδασκαλία, σκοπός της ζωής μας είναι η κατά χάριν θέωση, δηλαδή η (συμ-)μετοχή μας στις άκτιστες ενέργειες του Θεού. Αυτό επιτυγχάνεται όταν καθαρισθεί η καρδιά από τα πάθη, έλθει ο φωτισμός του Αγ. Πνεύματος ώστε να γίνει δεκτική στην χάρη του Θεού. Το μέσο, λοιπόν, εδώ είναι η άσκηση στο να απαρνηθούμε το δικό μας θέλημα και να πορευόμαστε με βάση το Θείο Θέλημα. Σημειωτέον, πως τίποτε δεν μπορεί να γίνει χωρίς την βοήθεια του Θεού.

4. Η διδασκαλία του Βουδδισμού για την μετά θάνατον κατάσταση συνοψίζεται στον όρο samsara, δηλαδή τον αέναο κύκλο μετενσαρκώσεων στον οποίο υπόκεινται όλα τα όντα (άνθρωπος-ζώα-θεότητες κ.ά.) μέχρι να επιτύχουν τον φωτισμό. Η αιτία γι’ αυτή τη διαδικασία βρίσκεται στην συσσώρευση του κάρμα. Ο όρος αυτός σημαίνει την δύναμη που διαμορφώνεται σαν αποτέλεσμα κάθε πράξης. Αναλόγως της δε ποιότητάς της επιδρά θετικά ή αρνητικά στο μέλλον.
Οι Ορθόδοξοι πιστεύουμε ότι μετά τον θάνατο η ψυχή προγεύεται την κατάσταση στην οποία θα βρεθεί μαζί με το πνευματοποιημένο σώμα της μετά την Β’ Παρουσία του Χριστού. Στην Αγ. Γραφή είναι γραμμένο πως μία φορά πεθαίνει ο άνθρωπος, μετά δε ακολουθεί η Κρίση, δηλαδή ο έλεγχος των πράξεών του από τον Θεό. Ζωτικής σημασίας για το πού θα ενταχθεί ο καθένας μας είναι η μετάνοια. Αυτή η προοπτική ωστόσο αφορά μόνο τον άνθρωπο και όχι την άλογη κτίση (δηλαδή τα ζώα ή τα φυτά).
Επιμέλεια: Χρήστος Τσεκούρας - Πτυχ. Φιλοσοφικής
----------------
ΕΣΥ τ. 50, Περιοδικό για νέους με άποψη, ΣΤΗΛΗ: Αντιαιρετικά
ISSN: 1791-5414, Νοεμ - Δεκ. 2007, TPIKOPΦO ΦΩKIΔOΣ 330 56 EYΠAΛIO
e-mail: 
esy@freemonks.gr

3 σχόλια:

  1. Γενικώς ενδιαφέρον κείμενο, που κάνει προσπάθεια να είναι αντικειμενικό χωρίς να προσπαθήσει να δαιμονοποιήσει την άλλη θρησκεία , άποψη κτλ. , απλώς παρατίθεται απ' το συγγραφέα μια άποψη σχετικά με τις θεωρούμενες ως ισχύουσες ομοιότητες και διαφορές..

    Ο Βουδισμός (Ντάρμα) πράγματι δεν αναγνωρίζει ένα θεό όπως τον αναγνωρίζουν οι αβρααμήτικες θρησκείες, αναγνωρίζει όμως ο Βουδισμός Ντέβας(θεότητες) που δρουν όμως μέσα στα πλαίσια της Σαμσάρα. Έτσι είναι πολύ σχετικό το να πει κάποιος ο Βουδισμος αναγνωρίζει κ΄ δεν αναγνωρίζει θεό. Και οι δύο προτάσεις ισχύουν, αν λάβουμε υπόψη το ορθό συγκείμενο.

    Μια μικρή επισήμανση ως προς το 3 που αναφέρετε. γράφετε ως προς το δρόμο προς την απελευθέρωση απ' τη Νιρβάνα ''Για να το επιτύχουν αυτό πρέπει να ξεριζώσουν την δίψα για ζωή χρησιμοποιώντας τον διαλογισμό και γενικά υιοθετώντας έναν ασκητικό τρόπο ζωής.''

    Εν μέρει ισχύουν αυτά, αλλά καταρχάς να ξεριζωθεί οφείλουμε (σύμφωνα με το Βουδισμό πάντα) όχι μόνο η δίψα για ζωή, αλλά και η δίψα για θάνατο. Επίσης πρέπει να ξεριζωθεί η επιθυμία για το Νιρβάνα!! Μόνο τότε μαζί με έναν ασκητικό τρόπο ζωής (με μέτρο πάντα, καθώς ο ακράιος ασκητισμός και ο ακραίος ηδονισμός απορρίπτεται απ' το Βούδα) και μια ΗΘΙΚΗ ΑΓΑΠΗ κ' ΣΥΜΠΟΝΙΑ σε κάθε άνθρωπο και κάθε πλάσμα θα μπορέσει ο ασκούμενος εις το Ντάρμα να βιώσει την απελευθέρωση απ' τη Σαμσάρα, το Νιρβάνα.

    Στο κείμενο παραπάνω δεν δίνεται καθόλου βάση στην ηθική διάσταση που δίνει ο Βουδισμός. Δεν αρκεί η φιλοσοφία, ο διαλογισμός, η άσκηση κτλ. αν δεν στοχεύουν στην έμπρακτη ηθική ''αλλοίωση'' του ασκούμενου- πχ. να μένουμε πράοι και ήρεμοι όταν μας λοιδορούν, να μην αδικούμε όταν αδικούμαστε, να αγαπάμε κάθε άνθρωπο(φίλο και ειδικά τον εχθρό!) και να θέλουμε κάθε πλάσμα(όχι μόνο οι άνθρωποι, αλλά και τα ζώα και οι θεοί-θεός κ' γενικώς όλα τα όντα(μπορεί να υπάρχουν και όντα που δεν τα ξέρουμε ακόμα ή που δεν τα αντιλαμβανόμαστε ακόμα!!!) κάποτε να βρουν την ευτυχία , δηλαδή τη βουδιστική φύση(κατά το Βουδισμό πάντα). ΠΑράλληλα να είμαστε απαθείς(με την αρνητική έννοια του πάθους)-μια έννοια που υπάρχει και στο Χριστιανισμό.

    Τέλος, ο Βουδισμός είναι κατά του δογματισμού. Πιο σημαντική είναι η ηθική βελτίωση παρά ο υπέρμετρος ζήλος που φουντώνει το μίσος στη καρδιά. Ο ζήλος πρέπει να είναι κατά της κακίας και του θυμού και όχι κατά των συνανθρώπων μας ακόμα και αν έχουν διαφορετική άποψη από μας..
    Ο ίδιος ο Βούδας είπε πως οφείλουμε με κριτική σκέψη να ελέγχουμε τη παράδοση και να μην αποδεχόμαστε τίποτα αν δεν το θεωρούμε και εμείς οι ίδιοι ως σωστό. Επίσης δεν απορρίπτεται κανένας άλλος δρόμος..

    Προϋπόθεση για τη Νιρβάνα δεν είναι τόσο η πίστη κάπου , όσο η αγάπη και η συμπόνια που έχοουμε και η στάση ζωής μας και η συμπεριφορά που επιδικνύουμε σε δύσκολες καταστάσεις. Το να θεωρεί κάποιος τη θρησκεία του ή την άποψη του ως ανώτερη απορρίπτεται με καλόπιστη κριτική από το Βουδισμό ως επικίνδυνη και ανόητη εμπάθεια σε κάτι..


    Ο Χριστιανισμός και δη η χριστιανική ορθοδοξία έχουν τιτάνιο πνευματικό εύρος(θεολογία των ιερών νηπτικών, Φιλοκαλία, ησυχαστική νήψη κτλ. ) να προσφέρουν στον άνθρωπο. Με το Βουδισμό έχουν διαφορές μεν στην οντολογία και στην φιλοσοφία, αλλά στην ηθική δε υπάρχουν πολλά κοινά-όπως και ανάμεσα πολλές θρησκείες..

    Γενικώς δεν πρέπει όμως να φανατιζόμαστε με μια άποψη και κατ'εμέ είναι λάθος(ηθικό κ' γνωσιολογικό) να θεωρούμε μόνο τη δική μας θρησκεία ως σωστή και όλες τις άλλες ως λάθος. Και χριστιανικώς ο Θεός επιδρά μέσα από κάθε άνθρωπο, μέσα από κάθε λαό διαφορετικά. Ας κρίνει ο Θεός και όχι εμείς. Φιλικά και πάντα να είστε καλά..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ όμορφο άρθρο με εμφανή την προσπάθεια για αντικειμενηκότητα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

AΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ «ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΧΡΙΣΤΟΥ» ΓΙΑ ΤΙΣ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ 2020 ΚΑΙ 2021.

blog counter Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί «ο Χριστός είη εν τω μέσω ημών». Ευχαριστηριακές δοξολογίες οφείλουμε στον «ενανθρωπήσαντα» Θεό μας...